Personliga
tapetförslag
Enkel
uppsättning
Smidig
leverans
Sök:

Välkommen till familjetapeters kundservice

Hur kan vi hjälpa dig?

Beställning

Allmänt

Det krävs inget medlemskap eller lösenord för att handla hos oss men du måste ha fyllt 18 år eller ha målsmans godkännande. Priserna är angivna i svenska kronor inklusive 25% moms.

Du handlar enkelt och bekvämt direkt i vår webbshop och får alltid varorna levererade till ditt lokala paketombud eller direkt hem till dig om du valt expressleverans.

Vid leverans till Norge, Åland och övriga icke EU-länder debiteras inte Svensk moms men du som kund står för eventuell inhemsk skatt, moms och införtullningsavgifter. Kontrollera med din lokala post- eller tullmyndighet vad som gäller.

Fototapet skräddarsydda mått

Du kan alltid beställa en mindre yta men minsta debiterbara mått per fototapet är 3 kvadratmeter på grund av våra fasta uppstartskostnader.

När du anger bredd och höjd på din fototapet rekommenderar vi att du lägger på ca 3-5 cm på såväl bredd som höjd som säkerhetsmarginal och skärmån för ett lyckat slutresultat.

Egen bild

Vid egen bild laddar du upp den under kategorin ”EGEN BILD”. Där kan du ladda upp en egen bild som du har sparat på din dator. När du laddat upp bilden får du direkt indikation på om bildkvaliteten är godtagbar för att trycka i enlighet med de mått du också fyllt i. Ju bättre upplösning din originalbild har desto bättre blir slutresultatet. Om du känner dig osäker kan du alltid maila oss bilden i förväg så låter vi våra bildexperter avgöra om den håller tillräckligt hög kvalitet.

Om din bild är riktigt stor kan vi behöva behandla manuellt genom att du sänder den oss via en filöverföringstjänst som SPREND elle Wetransfer.

Du kan ladda upp egna bilder och få dem tryckta som fototapet, canvastavla och affisch.

Beställning

För att genomföra en beställning klicka på knappen ”TILL KASSAN” i din varukorg och följ instruktionerna. Leverans- och betalningsalternativ väljer du i kassan.

När vi har tagit emot din beställning får du automatiskt en orderbekräftelse via e-post. Ibland kan det råda en viss fördröjning om vår mailserver är hårt belastad. Det gäller framför allt vid julhandel eller andra intensiva ehandelsperioder. Kontakta oss om du mot förmodan inte skulle få din bekräftelse så sänder vi över den manuellt.

Vi skickar en leveransbekräftelse via e-post som även innehåller information för att spåra ditt paket. Så fort ditt paket nått ditt ombud och är redo att lämnas ut får du en avisering via sms.

Leveranstid & Frakt

Sverige

Fri frakt erbjuds vid orders över 695 SEK annars 79 SEK ink moms (Gäller ej frakt med pall). Våra fototapeter levereras inom 3-4 arbetsdagar. Leverans sker till ditt närmaste utlämningsställe för paket (ombud). För fototapeter (ej med fasta mått). Företagsbeställningar körs ut till leveransadressen som angavs vid beställningstillfället.

Leveranstid & fraktavgifter övriga länder

Fri frakt erbjuds över 1199 SEK. Annars gäller nedanstående fraktavgifter.

Danmark: 190 DKK ink moms.
Norge: 190 NOK ink moms.
Finland och övriga EU: € 19 ink moms.
Storbritannien: GBP 17 ink moms.

Våra fototapeter levereras normalt inom 4-5 arbetsdagar. Leverans sker till ditt närmaste utlämningsställe för paket. Företagsbeställningar körs ut till leveransadressen som anges vid vid beställningen. För fototapet (ej med fasta mått).

Utanför EU, Norge & Åland

Vi tillämpar en enhetsfrakt (106,69 USD ex moms) utanför EU, Norge och Åland oavsett storlek och antal. (Gäller ej frakt med pall).

Avlägsna orter

Vi reserverar oss för att leveranser till avlägsna orter kan ta någon / några dagar extra utöver den information vi ger som exempel här.

Leveranstid standardtapeter

Vi säljer tapeter både från Svenska och internationella tapettillverkare. Därför skiljer sig leveranstiderna åt. Nedan ser du ungefärliga leveranstider.

Leveranstid inhemska (Svenska) tillverkare: ca 4-7 arbetsdagar (om inget annat anges). Leveranstid utländska tillverkare: ca 2 veckor (om inget annat anges).

Vi reserverar oss från eventuella slutförsäljningar hos leverantör eller försvårande omständigheter utom vår kontroll som gör att leveranstiderna ibland kan vara längre än vi angett. Vi försöker då att kontakta dig så fort som möjligt för att informera om rådande förutsättningar. Ibland kan varor som vi visar upp i webbutiken hastigt tas ur sortiment av våra leverantörer. Vi meddelar dig om så är fallet med just din beställning.

Om du känner dig osäker, vänligen kontakta oss.

OBS! Vid leverans till Norge, Åland och övriga icke EU-länder debiteras inte svensk moms men du som kund står för eventuell inhemsk skatt, moms och införtullningsavgifter. Kontrollera med din lokala post- eller tullmyndighet vad som gäller.

Outlöst försändelse

Familjetapeter debiterar hela ordervärdet inklusive övriga kostnader, såsom frakt och eventuella fakturaavgifter för outlöst försändelse för att täcka Familjetapeters material, arbets, transport- och administrationskostnader.

Betalsätt

Korbetalning med VISA, MasterCard / Eurocard

Vi samarbetar med PayEx som är en ledande leverantör av betaltjänster via internet och mobila lösningar. Betallösningen uppfyller alla internationella säkerhetskrav och PayEx är PCI certifierade(Payment Card Industry) vilket gör att betaltjänsten uppfyller alla internationellt uppsatta standarder för korttransaktioner på nätet.

Vi lagrar inga kortuppgifter och alla transaktioner sker genom krypterad överföring (SSL) som gör att dina uppgifter hanteras på säkrast möjliga vis.

Faktura via Klarna med 14 dagars betalningsvilkor

Vi samarbetar med Klarna och du betalar då tryggt och smidigt. Fakturan skall betalas inom 14 dagar från beställningsdatum. Fakturan skickas med post och betalas via post- eller bankgiro.

Delbetalning via Klarna konto

Delbetalning med Klarna Konto Du bestämmer själv hur mycket du vill betala varje månad från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet. Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång. En aviavgift utgår med 29 kr inklusive moms.

Ångerrätt och varufel

 

Ångerrätt tapetrullar

Varje tapetrulle som tillverkas tillhör en unik batch (serie) av tapeter som färgats i ett gemensamt färgbad. Det innebär rent konkret att grader av färgskillnader mellan batcher uppstår på grund av den unika färgsammansättningen i färgbadet. Med stor respekt för dig som konsument vill vi därför upplysa dig om att vi därför inte hanterar returer av tapetrullar.

Innan beställning kan det även vara bra att ha i åtanke; beställ gärna lite i överkant för att vara säker att du slipper kompletteringsbeställa fler rullar. Det kan hända att du då får rullar från olika batcher med färgskillnader som följd. Du är varmt välkommen att kontakta vår kundservice för eventuella varuprover innan ditt köp och självklart välkommen till vår fysiska butik.

Ångerrätt fototapet, canvas, affisch, fotokonst samt egna bilder 

Då våra skräddarsydda produkter (fototapeter, canvastavlor, affischer och fotokonst samt beställningar med egen bild) är måttbeställda och produceras mot order vill vi göra dig uppmärksam på att ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagens 5 § samt enligt våra köpvillkor då upphör att gälla. Detta eftersom att produkten anses vara en specialtillverkad produkt med en tydlig personlig prägel.

Garanti & varufel

Vi hoppas att du skall vara helt nöjd med vår produkt men skulle det oväntade uppstå gäller följande: Familjetapeter lämnar ett års garanti på samtliga produkter mot ursprungliga fel. Ej fel som orsakats av slitage, felaktig montering eller oaktsamhet.

Våra bildmotiv är kvalitetssäkrade och produkterna tillverkas i material av hög kvalitet och i moderna och ändamålsenliga produktionsanläggningar. I hela tillverkningsprocessen finns inbyggda kontrollsteg för att säkerställa en felfri produkt.

Trots detta rekommenderar vi dig att alltid innan montering kontrollera produkten så att inga fabrikationsfel eller transportskador uppstått. Detta är extra viktigt för våra tapeter då vi inte ersätter kringkostnader som uppstår för omtapetsering eller vid felaktig uppsättning.

Till våra skräddarsydda fototapeter rekommenderar vi ett lim som är av non-wovenkvalite. Fråga din lokala fackhandlare om du är osäker. Har ett annat lim använts kan vi inte garantera ett fullgott slutresultat.

Vi vill även informera om att bilder och foton kan återges olika avseende ton, färgnyans och upplösning beroende på skilda bildskärmars prestanda och ljusförhållanden. Vi kan tyvärr inte ansvara för, eller hållas till svars för, olikheter mellan bildskärm och levererad produkt.

Reklamation & retur

Skulle fel upptäckas ber vi dig snarast skicka dokumentation med foto och en kort beskrivning till kundservice@familjetapeter.se så återkopplar vi normalt inom en arbetsdag med en åtgärdsplan.

Returnera inga produkter till Familjetapeter utan att först ha kontaktat kundtjänst. Är orsaken ett fabrikationsfel eller transportskada så ersätter vi givetvis varan kostnadsfritt med en ny.

Enligt konsumentköplagen har du som privatperson tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Det är vid reklamation, efter garantitidens utgång, dock köparen som skall påvisa att felet man anmärker på fanns redan vid leveranstillfället.

Övrig information

För att garantera ett bra slutresultat är det viktigt att de medföljande uppsättningsanvisningarna följs. Trots att våra tapettyper anses som enkla att sätta upp rekommenderar vi dig som eventuellt är osäker att ta hjälp av en yrkesman.

Vi reserverar oss för ev. tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation på samtliga i vårt sortiment förekommande artiklar och tjänster. All bildinformation på våra sidor skall ses som illustrationer, och vi kan inte heller garantera att bilden återger varans exakta utseende och beskaffenhet.

Produktinformation

Produktinformation - Fototapeter

Våra fototapeter håller hög kvalitet i material och tryck. Vi har ett stort sortiment som kan måttbeställas för att passa precis till din vägg. Vi rekommenderar att ni beställer de skräddarsydda fototapeterna ca 3-5 cm extra i både bredd och höjd än väggens mått för marginal vid montering.

Vi erbjuder två olika typer av material:

Fototapet (fasta mått standard)

Vår standardtapet är en kvalitétssäker och prisvärd tapet av typ blueback. Limmet appliceras direkt på våderna och våderna monteras kant i kant. Tapeten är enkel att montera men känner du dig osäker konsultera yrkesman.

Monteringsanvisningar för Standard (2 våder) finns på den här länken
Monteringsanvisningar för Standard (4 våder) finns på den här länken
Monteringsanvisningar för Standard Creative finns på den här länken

Fototapet (fasta mått premium och skräddarsydda mått)

Vår premiumtapet och vår skrädarsydda tapet är en högkvalitativ och slitstark tapet av typ non-woven. Limmet appliceras direkt på väggen (non-woven lim) och våderna monteras kant i kant.

Tapeten är enkel att montera men känner du dig osäker konsultera yrkesman. Den skräddarsydda tapeten är Brandskyddsklassad enligt materialklass DIN EN 13501-1; C-s1,d0

www.sp.se/sv/index/information/fireclassification/sidor/default.aspx

Monteringsanvisningar för Skräddarsydda mått finns på den här länken
Monteringsanvisningar för Premium finns på den här länken

Ladda upp egen bild - Fototapet

Familjetapeter kan ta emot följande filformat: JPG eller TIFF. Bilden måste ha hög upplösning och vara rätt orienterad, (porträtt/landskapsläge). Rekommendation är 1 pixel/mm tryck. Exempel: Din önskade tapetstorlek är 2000 mm x 2200 mm, då bör bilden vara 2000x2200 pixlar.

Om din fil är större än 25MB kontakta: kundservice@familjetapeter.se

Vid egen bild är kunden ansvarig vad det gäller bildrättigheter för de bilder som skickas in. Vi förbehåller oss rätten att neka produktion av bilder som av oss anses vara omoraliska. Vidare är kunden medveten om att samtliga bilder i Familjetapeter sortiment aldrig får reproduceras eller på annat sätt användas i kommersiella sammanhang utan Familjetapeter skriftliga medgivande.

Om oss

Familjetapeter.se är tapetbutiken för dig som vill handla snygga tapeter till riktigt förmånliga priser. Det har varit vår mission sedan starten för snart två år sedan vilket visat sig vara en viktig faktor tillsammans med vårt stora utbud av kända varumärken och fotomotiv.

På kort tid har vi haft nöjet att förse tusentals kunder runtom i europa med snygga tapeter och trenden säger oss att intresset för tapeter och inredning knappast verkar mattas av. Snarare tvärtom!

Utöver vårt omfattande sortiment av fototapeter och traditionella tapeter erbjuder vi också produkter för att pryda dina väggar som canvastavlor, ramade tavlor och affischer. Ett mycket omtyckt komplement tillsammans med möjligheten att själv designa fototapeter och tavlor med dina egna bilder.

Som kund till oss är du alltid varmt välkommen att ställa frågor om tapeter och allt därtill. Inga frågor är för dumma eller för komplicerade. Med det sagt önskar vi dig en härlig köpupplevelse hos oss som förhoppningsvis leder till några riktigt fina fynd.

Varmt välkommen till vår butik!

/ teamet på familjetapeter.se (LN färg och tapetbutik AB)

Kontaktuppgifter / Företagsinformation

Öppettider kundservice

Måndag - Fredag: 10.00 - 12.00 samt 13.00 - 17.00

E-post: kundservice@familjetapeter.se

Telefon: +46 (0)8-26 11 11

Kontakt med teknisk säljare

Måndag - Fredag 08.00 - 17.00

E-post: kundservice@familjetapeter.se

Telefon: + 46 (0)72 573 3669

Juridisk person

LN Färg och tapetbutik AB

Org nr: 556930-6722

Postadress

LN Färg och Tapetbutik AB
Familjetapeter
Box 7242
187 13 Täby

Besöksadress / Reklamationsadress

LN Färg och Tapetbutik AB
Metallvägen 28
195 72 Rosersberg

Ring oss

+46 (0)8 - 26 11 11

Måndag - Fredag 10:00 - 12:00 & 13:00 - 17:00

PS. Var noga med att sända med / uppge eventuellt ordernummer om det gäller din beställning DS.

Q&A

Vad är det för material i fototapeter?
Våra fototapeter trycks på non-wovenmaterial, även kallat easy-up eller quick-up.
Hur sätter jag upp min fototapet?
Man limmar på väggen och sätter upp våderna kant i kant (det gäller för alla tapeter i non-wovenmaterial). Med tapeten följer en utförlig monteringsinstruktion och du kan läsa mer om tapetsering i vår tapetguide.
Följer det med lim till fototapeten? Vilket lim ska man använda?
Du kan köpa till lim och även vårt tapetset med allt du behöver för att sätta upp din tapet. Tapetkitet lägger du till i kassan. Vi ser till att du får rätt lim och rätt produkter, oavsett vilken tapet du beställer. Du kan läsa mer om vårt tapetset här.
Hur glansig är ytan?
Fototapeter har inte lika matt yta som standardtapeter eftersom trycktekniken är annorlunda, men ytan är mattare än till exempel en affisch. Du är välkommen att kontakta kundtjänst och beställa ett varuprov – det är gratis. Glöm inte att ge oss din adress så vi vet vart vi ska skicka provet!
Hur breda är våderna?
På våra måttbeställda fototapeter är vådbredden oftast 45 centimeter.
Jag vill ha en väldigt långsmal tapet – kan den tryckas som en våd?
Ja, om kortsidan inte är längre vådbredden går det bra. Skriv det som meddelande i kassan vid beställning.
Kan jag få bilden spegelvänd eller i svartvitt?
Ja, det kostar ingenting. Skriv ’spegelvänd’ eller ’svartvit’ i meddelanderutan när du beställer.
Jag vill måla en närliggande vägg i en av färgerna på tapeten. Kan jag få en NCS-kod så jag vet vilken färg jag ska köpa?
Vi har i dagsläget inget verktyg för att omvandla digitala färgkoder och tryckfärgskoder till NCS. En färghandlare kan ta fram en NCS-kod utifrån ett varuprov. Om du inte vill ta med hela tapeten till målaren, kontakta kundtjänst om att få en extra provbit av den biten av tapeten som du vill färgmatcha.
Jag vill göra en fototapet från en egen bild – hur stor behöver den vara?
Minsta bildstorlek brukar vi säga är 0,8 pixlar per millimeter tapet. Vill du ha en 3 meter bred tapet behöver bilden vara minst 2400 pixlar bred. Observera att det inte bara är upplösningen som påverkar om en bild blir bra! Brus och färger påverkar också resultatet. Du är varmt välkommen att maila din bild till kundtjänst så återkommer vi snabbt med ett besked. Vi granskar kvaliteten på samtliga bilder innan vi trycker för att garantera ett fint resultat.
Kan jag beställa en fototapet som är större än 600 x 400 centimeter?
Ja. Anledningen till att vi har de måtten är att alla våra bilder inte håller för större tapeter än så. Vill du ha en bredare eller högre tapet är du välkommen att kontakta kundtjänst, vi hjälper dig att hitta en bild som håller!
Min vägg har snedtak eller på annat sätt oregelbunden form. Hur beställer jag?
Du kan beställa precis som vanligt, i måtten väggens maxbredd x väggens maxhöjd, och sedan skära till tapeten så att den passar väggen. Kontakta gärna kundtjänst om du vill ha en skärmarkering på tapeten, ha en skissbild på hur motivet skulle passa med väggen eller om du vill ha retusch för att motivet bättre ska passa väggens form.
Jag vill ändra något i bilden, kostar det någonting?
För bildretusch som att ändra färger (utom till svartvitt), ta bort eller flytta objekt i bilder som har motiv även i bakgrunden tar vi 200 kronor per påbörjade 20 minuter. Kontakta kundtjänst och beskriv vad du ändra, så återkommer vi med ett kostnadsförslag. Du får självklart godkänna bilden innan du beställer och du behöver inte betala för retuschen om du inte beställer tapeten.

Ändringar som inte kostar något är till exempel om du vill lägga in text eller logotyper i bilden, lägga till mer enfärgad bakgrund eller ha bilden spegelvänd eller svartvit.
Kan ni trycka vilken bild som helst?
Ja. Så länge bilden är av god kvalitet och motivet inte är stötande trycker vi den. Om vi bedömer att en bild inte har tillräckligt hög kvalitet för att bli bra i de mått du vill ha, kan vi ändå trycka den om du vill och godkänner att vi inte kan säkerställa kvaliteten.
Färgerna på min fototapet/affisch/canvastavla ser inte ut så som jag förväntade mig.
Färger i tryck ser inte ut exakt som färger på en skärm. Olika skärmar visar inte heller färger likadant. Skillnaden ska vara väldigt liten, så om du tror att det rör sig om ett tryckfel är du välkommen att maila bilder på produkten till vår kundtjänst så gör vi en bedömning. Självklart ska du vara nöjd med din tapet!
Kan jag beställa ett tapetvaruprov?
Ja! Meddela vår kundtjänst vilken tapet du vill ha prov på och vart provet ska skickas. Leveranstiden för varuprover är samma som för tapeten du vill ha prov på, så 4-7 arbetsdagar för svenska varumärken och ca 2 veckor för utländska. Varuprov är gratis.
Jag vill ha en tapet som är slut i lager – har ni något kvar av den?
Vi har inte egna lager utan beställer direkt från leverantörerna. Om du kontaktar vår kundtjänst om vilken tapet det gäller så frågar vi leverantören om de har några rullar kvar.
Jag letar efter en viss tapet men har inte artikelnumret, eller en tapet med ett visst mönster/motiv. Kan ni hjälpa mig att hitta den?
Självklart! Om du har en bild på en tapet men inget namn eller nummer kan du maila bilden till oss, så kommer vi att göra vårt bästa för att hitta den åt dig. Om du söker ett särskilt mönster eller motiv kan du kontakta oss så återkommer vi med förslag ur vårt sortiment (det gäller för alla våra produkter).
Kan jag beställa en tapet av ett särskilt batchnummer?
Batchnummer, trycknummer eller serienummer anger i vilket färgbad tapeten tryckts. Om du köper en tapet och sedan behöver komplettera med en extra rulle efter ett tag, går det troligtvis inte att få tag på samma batchnummer. Din nya tapetrulle kan då skifta i färg jämfört med de gamla. Vi rekommenderar att man köper en extra rulle om någon våd skulle behöva bytas ut i framtiden

Om du vill en tapet med ett särskilt batchnummer kan du kontakta kundtjänst, så frågar vi leverantören om det finns rullar kvar. Du kan också skriva vilket batchnummer du vill ha som meddelande i din beställning. Om det inte finns kontaktar vi dig.
Färgerna eller ytan på tapeten är inte såsom jag förväntade mig.
Vi arbetar hårt för att alla bilder och färgbeskrivningar av våra tapeter ska vara korrekta, men texturer och skiftningar i metallicfärger blir inte alltid fullt synliga på bild. Om du är osäker på hur tapeten ser ut rekommenderar vi att du beställer ett varuprov innan du genomför ditt köp. Detta gäller särskilt om du planerar att beställa många rullar. Varuprov kostar ingenting.
Kan jag beställa en Canvastavla i större mått än som går att skriva in på websidan?
Ja! Du kan kontakta kundtjänst angående vilka mått och vilken ramtjocklek du vill ha så återkommer vi med prisuppgifter.
Hur lång leveranstid är det?
Leverans för måttbeställda fototapeter, canvastavlor och affischer/ramade tavlor inom Sverige är normalt 3-4 arbetsdagar räknat från dagen efter beställningsdag. Fototapeter med fasta mått levereras inom 7-9 arbetsdagar.

På standardtapeter är leveranstiden 4-7 arbetsdagar för svenska varumärken och ca 2 veckor för importerade. Vissa digitaltryckta tapeter med specifika mått är beställningsvaror och får då upp till tre veckors leveranstid. Om det mot förmodan inte skulle vara angivet på artikelsidan meddelar vi dig direkt.
Hur levereras mitt paket?
Inom Sverige skickar vi med DHL. Om du är privatkund levereras paketet till en Service Point och du får ett sms eller ett e-mail med en avi när paketet kan hämtas ut. Om du beställt flera produkter skickar vi dem som regel i ett paket när alla produkter är färdiga – meddela vår kundtjänst om du vill ha separata leveranser.
Jag vill returnera min produkt, hur gör jag?
Fototapeter, canvastavlor och affischer är specialbeställda produkter och täcks inte av ångerrätten.

Om du vill returnera tapetrullar är du själv ansvarig för frakten. Observera att vi enbart tar emot hela och oöppnade tapetrullar i retur. Om du är osäker på om du verkligen vill ha den tapet du beställer rekommenderar vi dig att först beställa ett varuprov – då blir det rätt från början och smidigare för dig. Varuprov kostar ingenting.
Hur gör jag en reklamation?
Ta en tydlig bild på skadan eller felet samt etiketten på paketet och maila till vår kundtjänst. Vi betalar då antingen tillbaka dina pengar eller skickar en ny produkt till dig utan extra kostnad efter överenskommelse.
Jag hittar inte min fråga här!
Vad det än är du vill ha hjälp med kan vi på kundtjänst säkert hitta en lösning.
Maila till oss så svarar vi i regel inom en vardag, eller ring oss på 08-26 11 11 vardagar 9-12 och 13-17.


Tapeter och väggdekor för varje plånbok - Familjetapeter.se

Vi anser att alla, oavsett tjocklek på plånbok ska ha möjlighet att skapa sitt drömhem. Familjetapeter.se har sedan starten 2013 haft som mål att erbjuda våra kunder ett brett sortiment av tapeter, fototapeter och väggdekorer av hög kvalité till förmånliga priser. Med ett av Sveriges största sortiment av tapeter, fototapeter och väggdekor hoppas vi att du vill börja inreda ditt drömhem med oss.